knowledge.

Godkväll bloggen! Har haft en väldigt bra dag! (det kanske äntligen börjar vända för mig hehe. det får vi hoppas på). Har ju som sagt varit på mänskliga rättihetsdagarna idag i Kulturhuset och lyssnat på föreläsningar etc.
De började dagen med ett huvudtal (på engelska så det var lite svårt att hänga med hehe) som handlade om islamofobi (tror det heter så på svenska) och rasism i allmänhet. Det var väldigt intressant (av det jag förstod haha). Efter det gick jag till mitt första pass som jag hade valt: Vad innebär diskrimineringslagen? Workshop om allas lika värde och MR (mänskliga rättigheter). Det var ganska kul (typ), och man fick diskutera i grupp om olika s.k "case". Köpte även en bok om diskrimineringlagen... fakturan kommer nog snart :(

Mitt andra pass var en teater: En värld att leva i. Med det var inte riktigt en teater, det var en läsning. Vilket innebär att några personer, i detta fall exempelvis skådespelare, författare etc. läser saker som andra människor sagt och skrivit. I detta fall var det människor som varit med i Amnesty. Det var intressant för berättelserna som de läste var ju verkliga händelser och fall på diskriminering och brytande mot en människas rättigheter.

Åt sedan lunch med Helena och Amanda. Haha jag åt min hemmagjorda "pastasallad". Haha det var mest som n röra med makaroner, bacon, paprika och fetaost xD Men det var väl ganska gott ändå.

Efter lunchen hade jag mitt sista pass: Hur kan vi stärka barn i familjer traumatiserade av krig. Den föreläsningen tyckte jag var mest intressant. Antagligen för att det är ett exempel på frågor som jag tycker är väldigt viktiga och skulle kunna tänka mig att jobba med i framtiden.

Det var min "skoldag". Sen efter det åkte jag hem en kort stund och sedan begav jag mig till förvaltningshuset och fick en utbildning av Ung och Dum om härskarteknik, maktförhållanden, (+ normer) etc. Det var det bästa på hela dagen! Speciellt när jag precis hade lärt mig de sju diskrimineringslagarna och kunde styla med att jag kunde varenda en av dem hehe ;) Det var iaf jätteintressant och det fick mina tankar att snurra och vakna upp haha. Nej men jag tycker det är väldigt viktigt det som vi lärde oss. Orkar tyvärr inte sitta här och rabbla upp allt, det skulle fylla långa sidor om jag orkade skriva ner alla mina åsikter haha.

Vi fick även tygpåsar och affischer :D Alltid kul med lite "souvenirer". Det var iaf en lyckad dag och jag har lärt mig massor! :) Nu ska jag strax gå och kolla på en dokumentär med Michael Jackson, och efter det ska jag lägga mig. Börjar 10.00 imorn så jag kan nog slappa lite hehe ;) Men vi hörs imorn eller kanske senare ikväll, och så får alla ha en jättebra dag! Och ska btw bowla imorn med min mentor efter skolan så kanske inte hinner blogga förrens på kvällen, men vi får se hur det blir med det :) PUSS!



Teatern :)



Stockholm i miniatyrformat :D
Kunde tyvärr inte hitta där jag bor :(
men det var coolt för man kunde trycka på olika områden och då lös grön laser runt det området ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0